نردبان امید

نردبان امیدme88.loxblog.com

حمله ۲مرحله‌ای دزدان دریایی در خلیج عدن با ۱۸قایق به یک کشتی تجاری با آتش پرحجم ناوگروه ۳۵ ناکام ماند:

 

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: در صدوهشتادوهشتمین درگیری ناوگروه‌های این نیرو با دزدان دریایی این بار دو فروند کشتی تجاری خارجی از چنگ دزدان دریایی نجات یافتند.  

حمله 2مرحله‌ای دزدان دریایی با 18قایق به یک کشتی تجاری با آتش پرحجم ناوگروه 35 ناکام ماند

دریادار دوم سید محمود موسوی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با اعلام خبر نجات دو فروند کشتی تجاری خارجی از چنگ دزدان دریایی، گفت: ناوگروه سی و پنجم این نیرو شب گذشته توانست پس از درخواست کمک یک فروند کشتی تجاری خارجی، با توجه به اینکه نزدیکترین یگان نظامی به این کشتی بود به موقع در محدوده حمله دزدان دریایی در خلیج عدن حاضر و با اجرای آتش پرحجم آنها را مجبور به فرار کند.

وی افزود: در ادامه و با گذشت چهار ساعت، دزدان دریایی که از حمله قبل چیزی عایدشان نشده بود بامداد امروز قصد هجوم به یک کشتی تجاری خارجی با ملیتی دیگر را داشتند که باز هم با واکنش سریع ناوگروه سی‌و‌پنجم نیروی دریایی ارتش مواجه شده و ناکام ماندند.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه دزدان دریایی در هر دو مرحله پس از ترک محدوده عملیات با حداکثر سرعت به سمت سواحل سومالی متواری شدند تصریح کرد: دزدان دریایی در مرحله اول با 6 فروند قایق مجهز و در مرحله دوم با 12 فروند قایق به سمت کشتی‌های تجاری هجوم آوردند که با حضور ناوگروه ارتش در محدوده دزدی دریایی هیچ آسیبی متوجه کشتی‌های تجاری نشد.

دریادار موسوی با اشاره به اینکه هر دو این درگیری‌ها در خلیج عدن صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در طول مدت اعزام ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش این یکصدوهشتادوهشتمین نبرد ناوگروه‌ها با دزدان دریایی به سبب حمله به کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی و خارجی بوده که در تمامی آنها دزدان با شکست مواجه و متواری شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ناوگروه سی و پنجم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو جمهوری اسلامی ایران بندرعباس و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند کشتی‌های مورد تعرض دزدان دریایی را تا محدوده ایمن اسکورت کرده و مسئولان این کشتی‌ها طی تماس‌های جداگانه از حضور و اقدام به موقع ناوگروه رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکر کردند.

در هفته جاری این چهارمین حمله دزدان دریایی به کشتی‌های ایرانی و خارجی است که ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران آنها را ناکام می‌گذارد.

 

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که یک چهارم سربازان این رژیم به اختلالات روانی دچار شده اند.

یک چهارم سربازان اسراییل دچار اختلالات روانی هستند

روزنامه عربی زبان الحیات چاپ لندن روز چهارشنبه به نقل از شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت: یک چهارم سربازان ارتش رژیم صهیونیستی از پدیده نگران کننده روبه گسترش اختلالات روانی رنج می برند و در طول دوره خدمت سربازی به روان درمانی روی آورده اند.


بنابراین گزارش، این در حالی است که سالانه هزاران سرباز صهیونیست به علت مشکلات روانی از ارتش اخراج می شوند.


در ادامه این گزارش آمده است: چه بسا تعداد سربازانی که به مطب های روان درمانی می روند بیش از این باشد چرا که سربازان یهودی می توانند این مساله را از فرماندهانشان پنهان کنند.


وزارت کشور رژیم صهیونیستی هر ساله فهرستی از نام جوانانی را که دچار بیماری روانی هستند و حمل سلاح برای آنان ممنوع است به فرماندهی ارتش این رژیم ارائه می دهد و ارتش نیز این جوانان را اخراج می کند ولی این لیست شامل همه جوانانی که از بیماری روانی رنج می برند، نمی شود.


میانگین سن بیماران روانی در ارتش رژیم صهیونیستی بین 18 تا 21 سال است.


شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی با بیان مشکلات روانی سربازان این رژیم به آتش زدن هواپیمای وابسته به نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد: سرباز عامل این اقدام با آن که دچار اختلال روانی بوده با این حال به خدمت ارتش درآمده بود.


یک افسر ارتش رژیم صهیونیستی که نامش در گزارش ذکر نشده نیز در این باره گفت: هر یک از جوانان دختر و پسر باید جذب ارتش شوند و نباید به علت این که قبل از ورود به ارتش به پزشک روانی مراجعه کرده اند از خدمت معاف شوند.


پیشتر نیز یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی فاش کرد که تعداد نظامیان صهیونیست که در پی مشارکت در جنگ 50 روزه سال گذشته علیه غزه دچار بیماری روانی شده اند به بیش از 3 هزار نفر رسیده است.


برپایه این گزارش، بسیاری از نظامیان صهیونیست که دچار بیماری روانی شده اند، توسط مقامات رژیم صهیونیستی از ارتش اخراج شده اند.


این روزنامه همچنین به نقل از منابع پزشکی در سرزمین های اشغالی نوشت: تعداد سربازان اسرائیلی که در آینده نیز دچار اختلالات روانی خواهند شد، هزاران نفر برآورد شده است.

 

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 1411829914886_205.jpg

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تجهیز نیروی دریایی به یگان‌ها و تجهیزات جدید شامل ناو موشک انداز، ناوشکن جدید و یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی در سال 94 و گفت: این اقدام مهم که نشانگر خودکفایی جمهوری اسلامی ایران در تامین تجهیزات دفاعی دریایی است، قطعا جهانیان را بار دیگر متعجب خواهد کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در جریان بازدید از توانمندی‌ها و دستاوردهای جدید بخش‌های مختلف صنایع الکترونیک شیراز اظهار کرد: این دستاوردها شامل محصولات راداری و سوناری، تجهیزات رزمی آبی اعم از زیر آب، سطح آب و بالای دریا و ساحل است.

وی همچنین گفت: این تجهیزات درون ناوهای موشک انداز، ناوشکن‌ها، ناوهای پشتیبانی زیر دریایی‌ها و وسایل و تجهیزات پروازی جمهوری اسلامی ایران کاربرد دارد.

امیر سیاری توانمندی و تخصص متخصصان صنایع الکترونیک شیراز را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: پیشرفت‌های این صنعت در شیراز با رشدی جهشی پیش می‌رود.

فرمانده نیروی دریایی در پایان صنایع الکترونیک شیراز را یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین منابع تامین تجهیزات نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در دریای آزاد دانست.

 

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

گویا چنین است که منطقه خاورمیانه روی آرامش به خود نبیند منطقه‌ای که سرشار از منابع انرژی است و حوزه نفوذ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای.


خواب پریشانی که آمریکایی‌ها برای منطقه دیده‌اند
 

 این روزها منطقه خاورمیانه حوادث پرتلاطمی را سپری می کند، هر کدام از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای بر سر نفوذ در  این منطقه دست و پا می زنند و تلاش دارند از هر راهی که شده قیمومیت خود را بر آن حفظ کنند. این کشورها صرف نظر از اینکه بر سر منافع با هم اختلاف نظر داشته باشند ولی در یک موضوع با هم اتفاق نظر دارند و آن حفظ امنیت رژیم اسرائیل و برتری این رژیم در منطقه است.

بازسازی مجدد منطقه پروژه جدی آمریکایی‌ها البته در «جنگ‌های نیابتی» است که این پروژه با ابزارهای آن از جمله داعش در منطقه در حال اجراست. جنگ های مستقیم برای آمریکایی ها هزینه های هنگفتی به همراه داشت و دولتمردان آمریکایی را بر آن داشته تا در پی جنگ های مستقیم نباشند این کار دو کارکرد برای آنها دارد: اول اینکه هزینه این جنگ‌ها از  جیب رژیم‌های وابسته و مرتجع عربی پرداخت می‌شود و در ثانی خود نیز از ورود به جنگ مستقیم که تلفات انسانی زیادی را برای آنها به بار می آورد و مخالفت ها و انتقادات داخلی را به همراه دارد،  به دور  خواهند بود.

تشکیل گروههای تروریستی از جمله داعش که اهداف مورد نظر آنها را محقق کند، برای اجرای این پروژه صورت گرفته است. اظهارات  «مایکل فلین» مدیر سابق اطلاعات دفاعی پنتاگون مؤید این مطلب است . وی در مصاحبه با شبکه الجزیره به صراحت به نقش آمریکا در شکل‌گیری گروه تروریستی داعش اذعان کرده و می گوید: رشد گروه‌های افراط‌گرا در سوریه حاصل یک «تصمیم ارادی» از سوی دولت آمریکا بود.

پروژه  تجزیه کشورها نیز از دیگر راهبرد آمریکایی ها در منطقه است که با هدف ایجاد اختلافات برای تشکیل خاورمیانه جدید  صورت می گیرد . بر این اساس منطقه روی آرامش را به خود نخواهد دید و پایانی برای درگیری های خونین متصور نیست. در صورت تحقق این طرح، درگیری ها همه را فرسوده کرده و در این صورت جنگ دائمی ادامه پیدا خواهد کرد نتیجه آن خواهد شد که در سایه چنین  شرایطی (پروژه هرج و مرج  خلاق ) تداوم حضور نیروهای خارجی در منطقه توجیه پیدا خواهد بود و خیال آمریکایی ها برای ماندن در منطقه برای همیشه راحت خواهد شد. ویروس تجزیه در جسم نحیف و ضعیف که بازدارندگی لازم را ندارد، کارساز خواهد بود و در این صورت است که پروژه اصلی محقق خواهد شد. ایجاد کشورهای کوچک و تکه تکه شده که پیوسته وابسته به آنها خواهند بود.

در رسانه‌های غربی هر جایی که نامی از گروههای اسلامی  برده می‌شود بلافاصله برچسب هایی نظیر افراطی ، خشونت طلب ، ستیزه جو آورده می شود کافی است نگاهی به گزارش ها و تحلیل های رسانه های غربی در این زمینه بیاندازیم و این خط فکری را به وضوح مشاهده خواهیم کرد.  اسلام هراسی و دامن زدن به اختلافات مذهبی و نشان دادن چهره ای خشونت طلب از اسلام در این راستاست.

با وجود برنامه های مزبور یعنی ایجاد جنگ نیابتی با تشکیل گروههای تروریستی ، دامن زدن به اختلافات مذهبی که آن را در عراق، سوریه ، یمن و دیگر مناطق این کشور شاهدیم و پروژه تجزیه کشورهای منطقه، حال این سوال مطرح است که هدف اصلی و نهایی آنها چیست؟

به عقیده تحلیلگران مسائل منطقه ، هدف نهایی آمریکایی‌ها و غرب در منطقه مبارزه با آنچیزی است که نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه می خوانند  زمانی که طرح خاورمیانه جدید آمریکا مطرح شد این ایران و همپیمانانش در منطقه بودند که مانع از اجرای این پروژه شدند در چنین شرایطی باید این کشورها یعنی محور مقاومت ضعیف و عملا فاقد نقش آفرینی فعال در منطقه باشد.  در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه مقاومت لبنان، کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت  آمریکا در بیروت به صراحت گفت:« آنچه درحال روی دادن است درد زایمان خاورمیانه جدید است.»

بر اساس این برآورد، باید هدف  اصلی غرب را در منطقه در راستای تضعیف جمهوری اسلامی ایران و تضمین امنیت اسرائیل ارزیابی کرد.  آنها این پروژه را در امپراطوری رسانه های خود روزانه دنبال می‌کنند. روزی نیست که در رسانه هایشان نامی از ایران و اینکه ایران به دنبال نفوذ در منطقه -البته منظور آنها از نفوذ ، دخالت منفی است- به کار نبرند. اینها خواب‌های پرشانی است که آمریکایی‌ها برای کشورها و ملت‌های منطقه دیده‌اند.منطقه دیده‌اند.

 
نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پرسپولیس 1 - ذوب آهن 2

دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ذوب آهن از هفته چهارم مسابقات لیگ برتر فوتبال بار دیگر با اشتباه داوری همراه شد و سرخپوشان علیرغم برتری مطلق بر حریف دو بر یک نتیجه را واگذار کردند.

به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ذوب آهن از هفته چهارم مسابقات لیگ برتر فوتبال (جام خلیج فارس) از ساعت 19:15 در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند و این دیدار در پایان با نتیجه دو بر یک به سود ذوب آهن خاتمه یافت.

در این دیدار پرسپولیس با لباس های قرمز و ذوب آهن با لباس سفید سفید در برابر هم صف آرایی کردند.

این بازی به قضاوت علیرضا فغانی انجام می‌شود.

 این مسابقه پس از برگزاری مراسم سالروز بازگشت آزادگان سرافزار به میهن و هفته دولت با حضور برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل محمدی آغاز شد.

پرسپولیس آغازگر بازی بود و هجومی ظاهر شد.

ذوب آهن برای جلوگیری از حملات سرخپوشان رفته رفته خود را جلو کشیدند. 

در دقیقه 7 مهدی طارمی روی غافلگیری مدافعان ذوب آهن، یک موقعیت خوب گلزنی را از دست داد.

در دقیقه 10 پرسپولیس از سمت راست صاحب یک ضربه کاشته شد که این ضربه توسط احمدزاده روی دروازه ارسال شد و مدافعان ذوب، توپ را به کرنر فرستادند. ضربه کرنر نیز در یک رفت و برگشت به نوروزی رسید و شوت فنی هادی به تیر دروازه میهمان برخورد کرد.

سفیدپوشان ذوبی بار دیگر خود را به دروازه پرسپولیس رساندند و با یک شلیک محکم دروازه سوشا را تهدید کردند و مکانی نیز با یک عملکرد عالی توپ را به بالای دروازه فرستاد و ضربه کرنر هم دفع شد.

دو تیم در ادامه بازی را به میانه زمین رساندند و نیم نگاهی هم به دروازه ها داشتند.

در دقیقه 16 مهدی طارمی بار دیگر از روی خط هجده قدم با پای چپ به سمت دروازه شوت زد و ضربه اش در دستان دروازه بان ذوب قرار گرفت.

حرکت بازیکن ذوب از سمت چپ توسط رضائیان مهار شد و داور اعلام خطا کرد و ضربه کاشته سفید پوشان توسط رجب زاده از روی دروازه سوشا به بیرون رفت.

در دقیقه 20 بازیکن ذوب پیراهن حاتمی را گرفت اما داور به او کارت نداد.

در یک رفت و برگشت مهدی طارمی بهترین موقعیت این بازی تا این لحظه را پس از عبور از مدافعان و دریبل گلر حریف به بالای دروازه زد.

پرسپولیس در این دقایق سراسیمه حمله شد و بارها و بارها روی دروازه میهمان خود حملاتی را تدارک دید اما با بدشانسی توپ آنها مهار می‌شد.

بازی رفته رفته متعادل شد و بازیکنان همدیگر را بیشتر مورد محک قرار می‌دادند.

حملات پرسپولیس از چپ، راست و عمق سفید پوشان را در زمین خودشان نگه داشته بودند.

در دقیقه 38 شوت فرشاد احمدزاده از پشت محوطه جریمه  از روی دروازه ذوب گذشت.

مدافع سفیدپوش روی اشتباه خود پاس رو به عقب داد و ضربه احمدزاده از دروازه بان ذوب عبور کرد اما مدافعان توپ را به بیرون زدند و فرشاد به زمین خورد و داور نقطه کرنر را نشان داد.

اشتباه داور در یک صحنه مشکوک به خطا روی کامیابی نیا صدای هواداران را در آورد.

ارسال بابک حاتمی از چپ روی سر فرشاد احمدزاده فرود آمد و ضربه او به طارمی رسید و برخورد مهدی با دروازه بان ذوب داور را مجاب به گرفتن خطای طارمی کرد.

داور یک دقیقه وقت اضافه در نظر گرفت.

پس از پایان وقت قانونی، پرسپولیس در جناح چپ صاحب یک ضربه کاشته شد که این ضربه توسط احمدزاده ارسال و بعد از خلق چند موقعیت خطرناک روی دروازه ذوب آهن، داور سوت پایان نیمه نخست را با نتیجه صفر بر صفر به صدا در آورد.

در نیمه دوم، ذوب آهن در ضلع جنوبی و پرسپولیس در ضلع شمالی زمین قرار گرفتند.

پرسپولیس در نیمه اول علیرغم برتری و حملات فراوان به گل نرسید و قصد دارند در نیمه دوم نتیجه را برای خود رقم بزنند و در طرف دیگر ذوب آهن نیز دفاعی بازی را آغاز کرد.

در دقیقه 52 امید عالیشاه از سمت چپ وارد محوطه جریمه ذوب آهن شد و بعد از گذر از مدافعان توپ را به بالای دروازه زد.

ذوب آهن بار دیگر جلو آمد و یک کرنر را گرفت اما دوباره به عقب بازگشت.

در دقیقه 54 علی علیپور به جای فرشاد احمدزاده به زمین رفت.

در یک رفت و برگشت مدافع ذوب روی مهاجم پرسپولیس خطا کرد و فغانی نقطه پنالتی را نشانه رفت و ضربه پنالتی توسط عالیشاه به دستان دروازه بان برخورد کرد و یک گل مسلم برای سرخپوشان از دست رفت.

در دقیقه 57 مهدی طارمی از پشت محوطه جریمه پرسپولیس توپ را یک تنه تا پشت محوطه جریمه ذوب حمل کرد و با یک پاس خوب، عالیشاه را صاحب موقعیت تک به تک کرد که ضربه امید در دستان گلر ذوب قرار گرفت.

ارسال امید عالیشاه از راست پس از ضربه سر مهاجم پرسپولیس و برخورد با سر مدافع حریف، به کرنر رفت.

ذوب آهن در این دقایق بیشتر به لاک دفاعی فرو رفت.

در دقیقه 63 ارسال از سمت راست سرخپوشان پس از عبور از مدافعان، مهاجمان و دروازه بان خط عرضی را طی و به بیرون رفت.

یک دقیقه بعد امید عالیشاه از روی خط هجده قدم با یک ضربه دیدنی اولین گل پرسپولیس را به ثمر رساند.

در دقیقه 66 هادی نوروزی در میانه زمین توسط بازیکن ذوب با خطا متوقف شد.

در دقیقه 67 بار دیگر امید عالیشاه قدر پاس خوب طارمی را ندانست و یک موقعیت خوب دیگر را از دست داد.

یحیی گل محمدی در این دقایق دومین تعویض خود را انجام داد.

هواداران از بازی روان و زیبای سرخپوشان که لحظه به لحظه بر حملات خود می افزودند ابراز رضایت می کردند و تیم و بازیکنان را مورد تشویق قرار می‌دادند.

پرسپولیس بار دیگر از سمت راست حمله ای را روی دروازه حریف تدارک دید و ضربه طارمی با برخورد به مدافع ذوب به کرنر رفت و داور ابتدا نقطه کرنر را نشان داد و پس از آن ضربه دروازه اعلام کرد.

ذوب آهن از جناح چپ یک موقعیت کاشته را بدست آورد و ضربه رجب زاده را مدافعان سر حال پرسپولیس دور کردند.

در دقیقه 76 مهدی رجب زاده از جناح چپ توپی را روی دروازه پرسپولیس ارسال کرد و مهاجم ذوب با یک ضربه سر بازی را به تساوی کشاند.

در دقیقه 78 محسن بنگر از ناحیه شکم آسیب دید و سرپایی در کنار زمین مداوا شد.

پرسپولیس در این دقایق چاره ای جز حمله نداشت و این کار را بارها تکرار کرد تا به گل برتری برسد.

در دقیقه 80 بار دیگر توپ خوبی به طارمی رسید و او نیز با یک کنترل عالی ضربه محکمی را به سمت دروازه حریف شلیک کرد که با برخورد به پای مدافع ذوب به بیرون رفت.

بازی دو تیم پرسپولیس و ذوب آهن لحظه به لحظه جذاب تر و دیدنی تر دنبال می شود چرا که دو تیم هجومی به بازی ادامه می دادند.

در دقیقه 84 مهدی رجب زاده از زمین خارج شد و بازیکن تازه نفسی به میدان رفت.

در دقیقه 85 امید عالیشاه جای خود را به میلاد کمندانی داد.

هادی نوروزی توپ خوبی را به دروازه حریف نزدیک کرد اما در یک رفت و برگشت و پاسکاری نصف و نیمه توپ مهار شد.

در دقیقه 88 ذوب از جناح راست صاحب یک ضربه کرنر شد و توپ در یک رفت و برگشت و تصمیم اشتباه داور به ضربه پنالتی تبدیل شد.

ضربه پنالتی مسعود حسن زاده بازیکن ذوبی ها به دومین گل میهمان تبدیل شد.

محسن بنگر با ارسال هادی نوروزی برای سر زدن روی هوا پرید و داور پس از گرفتن خطا دومین کارت زرد را به بنگر نشان داد و او را از بازی اخراج کرد. ضمن اینکه در گرفتن خطای پنالتی اشتباه و اعتراض بنگر یک کارت زرد به او داده بود.

این دیدار در پایان با نتیجه دو بر یک به سود ذوب آهن به پایان رسید.

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

زندگی مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام ، یکی از شخصیت های بزرگ علمی ، عملی و جهادی است که تاکنون آن گونه که شایسته است ، شناخته نشده است .

در مقدّمه حکمت نامه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، موضوعاتی چون : شخصیت خانوادگی، ویژگی های علمی و عملی ، هجرت به شهرری و وفات ایشان در این شهر ، بررسی شده اند. [1]

یک. تبار
تبار حضرت عبدالعظیم علیه السّلام با چهار واسطه ، به سبط اکبر پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم و خاندان وحی می رسد . احمد بن علی نجاشی – که یکی از ارکان علم رجال است -، درباره نسب آن بزرگوار می نویسد :هنگامی که جنازه او را برای غسل برهنه می کردند ، در جیب لباس وی نوشته ای یافت شد که در آن ، نسبش ، این گونه ذکر شده بود : من ابوالقاسم ، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب هستم . [2] براساس این نسخه از رجال النجاشی ، در نسب ایشان ، میان وی و امام حسن علیه السّلام ، پنج نفر واسطه وجود دارد ؛ لیکن در نسخه های معتبر این کتاب [3] ، میان «زید» - یعنی جدّ سوّم ایشان – و امام حسن علیه السّلام ، شخص دیگری واسطه نیست . بنابراین ، نیاکان حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به ترتیب ، عبارت اند از :

1. عبدالله بن علی
پدر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، «عبدالله » نام داشت و مادرش ، «فاطمه» دختر عقبة بن قیس بود .[4] عبدالله ، در زمان حیات جدّش «حسن بن زید» متولّد شد و چون قبل از تولّدش ، پدرش «علی» در زندان درگذشت ،جدّش کفالت او را به عهده گرفت .[5]
از عبدالله ، به نقلی ، پنج پسر و به نقلی ، نُه پسر[6] بر جای ماند که یکی از ایشان حضرت عبدالعظیم علیه السّلام بوده است .

2. علی بن حسن
نام جدّ اوّل حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، «علی» و لقب او «سدید»[7] است . وی همراه پسرعمویش عبدالله محض و گروهی دیگر از سادات حسینی ، در دوران خلافت منصور بر ضدّ عبّاسیان قیام کرد . جمعی از آنان و از جمله وی ، دستگیر و به بغداد منتقل شدند . او پس از مدّتی در زندان وفات یافت . [8]

3. حسن بن زید
جدّ دوّم حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، « حسن» نام داشت . وی تنها فرزند پسر زید بود که از بزرگان عصر خودش به شمار می رفته ، و در بین بنی هاشم ، به بخشش ، کَرَم ، سخاوت و خدمت به محرومان ، شهرت داشته است . وی از سوی منصور عبّاسی به ولایت مدینه گمارده شد ؛ ولی پس از مدّتی ، مورد خشم و او قرار گرفت و به زندان افتاد [9] و در سال 168 ق ، در هشتاد سالگی از دنیا رفت . [10]

4. زید فرزند امام حسن علیه السّلام
جدّ سوّم حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، زید فرزند بزرگ امام حسن مجتبی علیه السّلام است . ایشان متولّی اوقاف پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بوده و به جلالت قدر ، کرامت طبع ، عزّت نفس و کثرت نیکوکاری ، توصیف گردیده است . شاعران ، او را ستوده اند و مردم از هر سو برای برخورداری از فضلش به وی روی می آورده اند.[11] وی در یکصد سالگی ، چشم از جهان فرو بست[12] و در محلّی به نام «حاجز» در چند منزلی مدینه دفن گردید .[13]

نگاهی گذرا به زندگی نامه نیاکان و خاندان حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نشان می دهد که این خاندان ، دارای دو ویژگی برجسته بوده اند :
اوّل : مبارزه و پیکار بر ضدّ ستم و سلطه استکباریِ حاکم به جامعه اسلامی، به گونه ای که پدر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در زندان از دنیا رفت و ایشان پدر خود را ندید ، و جدّ ایشان نیز مدّتی در زندان به سر برد .
دوّم : کرامت طبع ، عزّت نفس و خدمت به محرومان . ملقّب شدن عبدالعظیم به حضرت «السیّد الکریم» ریشه در این ویژگی خانوادگی این بزرگوار دارد .[14]

دو . تاریخ تولّد و وفات
تاریخ دقیق تولّد و وفات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام مشخّص نیست ؛[15] امّا در برخی از منابع متأخّر ، این گونه آمده است :
حضرت شاه عبدالعظیم که کنیه اش ابوالقاسم و ابوالفتح نیز بوده ، در روز پنج شنبه چهارم ماه ربیع الآخر سنه 173 هجری قمری ، مطابق 25 تیر ماه 158 یزدگردی ، در زمان هارون الرشید در مدینه در خانه جدّش حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام متولّد شده … و پس از مدّت 79 سال و شش ماه و یازده روز قمری عمر ، در روز آدینه پانزدهم شوّال المکرّم سنه 252 هجری قمری ، مطابق سیزده مهر ماه قدیم سنه 235 یزدگردی ، در زمان المعتزّ بالله عبّاسی به سرای آخرت رحلت نمود . [16]
همچنین در برخی از منابع متأخر از کتبا نزهة الأبرار سیّد موسی بَرزنجی و مناقب العترة ی احمد بن محمّد بن فهد حلّی و تاریخ نورالدّین محمّد السمهودی نقل شده که ولادت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام پنجشنبه چهارم ربیع الثانی سال 173 ق ، در مدینه و وفاتش در پانزدهم شوّال 252 ق ، بوده است .[17]
گفتنی است با توجّه به این که در منابع کهن و معتبر ، تاریخ تولّد و وفات ایشان ذکر نشده و منابع گزارش های پیش گفته ، شناخته شده نیستند ، این گزارش ها فاقد اعتبارند ؛ لیکن در کتاب شریف الکافی ، از حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، از هشام بن حکم روایت نقل شده است .[18] تاریخ وفات هشام بن حکم ، سال 199 ق ، یا پیش از آن است .[19] و مظنون ، این است که حضرت عبدالعظیم علیه السّلام هنگام نقل روایت ، کمتر از بیست سال نداشته است . بنابراین ، تولّد ایشان باید سال 180 ق ، یا پیش از آن باشد.[20]
همچنین براساس روایتی از امام هادی علیه السّلام که ثواب زیارت قبر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، همانند زیارت مرقد سیّدالشّهداء علیه السّلام دانسته شده ، باید بگوییم که او در دوران امام هادی علیه السّلام و پیش از شهادت ایشان از دنیا رفته است و از آن جا که دوران امامت ایشان از سال 220 تا 254 ق بوده ، وفات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام پیش از سال 254 ق ، اتّفاق افتاده است .
بنابراین ، هر چند بر پایه قراین یاد شده ، احتمال تولّد حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در سال 173 ق ، و وفات ایشان در سال 252 ق ، منطقی و معقول است ، با این حال ، اثبات آن نیاز به منبع معتبر دارد .
از سوی دیگر با عنایت به این که به هر دلیل ، چهارم ربیع الثانی ، به عنوان تاریخ تولّد حضرت عبدالعظیم علیه السّلام و پانزدهم شوال ، به عنوان تاریخ وفات ایشان شهرت یافته ، بزرگداشت یاد آن حضرت و تجلیل از مقام معنوی آن بزرگار در روز های یاد شده ، نیکوست. [21]
گفتنی است که در جلسه 628 مورّخ 26/5/1389 شورای انقلاب فرهنگی ، چهارم ربیع الثانی ، به عنوان « روز ولادت حضرت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام » جهت درج در تقویم رسمی کشور به تصویب رسید و در تاریخ 18/7/1389 به آستان مقدّس آن حضرت ابلاغ گردید .

سه . در ک محضر امامان
براساس آنچه در تاریخ تولّد و وفات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام گذشت ، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل بیت علیه السّلام - یعنی امام کاظم علیه السّلام تا امام عسکری را درک کرده است ؛ امّا این بِدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آنها سخنی نقل کرده است .
آنچه قطعی و مسلّم است، این است که ایشان محضر امام جواد علیه السّلام و امام هادی علیه السّلام را درک نموده و از آنها احادیث فراوانی نقل کرده که بخشی از آنها در این حکمت نامه آمده اند . همچنین اگر به روایت کتاب الاختصاص منسوب به شیخ مفید اعتماد کنیم، حضرت عبدالعظیم علیه السّلام محضر امام رضا علیه السّلام را نیز درک کرده و از ایشان روایت نموده است [22].
گفتنی است که طبق برخی از نسخه های رجال الطوسی ، حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از اصحاب امام عسگری شمرده [23] و در کتاب شرعة التسمیة میرداماد نیز آمده که ایشان محضر امام عسکری علیه السّلام را نیز درک کرده است؛[24] لیکن روایتی از آن امام، از طریق ایشان به ما نرسیده است .

چهار . عظمت علمی
برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم علیه السّلام کافی است که بدانیم امام معصوم ، مردم را برای حلّ مشکلات دینی و یافتن پرسش های اعتقادی و عملی شان ، به ایشان ارجاع داده است.
صاحب بن عَبّاد در رساله ای که در شرح حال حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نوشته ، [25] در توصیف علمی ایشان آورده : ابو تراب رویانی ، روایت کرد که شنیدم ابوحمّاد رازی می گفت : خدمت امام هادی علیه السّلام درسامرّا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم . امام به پرسش های من پاسخ داد و هنگامی که خواستم از ایشان خدا حافظی کنم به من فرمود :
یا أبا حَمّاد! اَشکَلش عَلشیک شَی ءٌ مِن امرِ دینِک بنا حِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَالعَظیمِ بنَ عَبدِاللهِ الحَسَنِیّ و اقرِئهُ مِنِّی السَّلامَ .
ای ابو حماد ! هنگامی که چیزی از امور دینی در منطقه ات برای تو مشکل شد ، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان .[26]
این تعبیر، به روشنی نشان می دهد که حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در عصر خود ، مجتهد توانمندی بوده که براساس اصول و قواعدی که از اهل بیت علیهم السّلام در اختیار داشته ، می توانسته دیدگاه های اسلام ناب را در زمینه های مختلف اعتقادی و عملی ، استخراج کند و به پرسش های مردم پاسخ گوید.
بنابراین، ایشان تنها یک محدّث و راوی احادیث اهل بیت علیهم السّلام نبوده است ؛ بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان ، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمی اش مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه السّلام قرارگرفته است .[27]

پنج . تألیفات
مرحوم نجاشی درکتاب رجال خود ـ که با موضوع « مؤلّفان شیعه » تألیف شده ـ ، از حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام نام برده و کتاب خطب امیرالمؤمنین علیه السّلام را به وی نسبت داده است.[28]
چه بسا سیّد رضی رحمة الله در تدوین نهج البلاغه از این کتاب استفاده کرده باشد و این کتاب از مصادر اصلی نهج البلاغه باشد ! نجاشی در پایان شرح حال حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، سند خودش را به روایات ایشان ، از طریق استادش ابن نوح ، به حضرت عبدالعظیم می رساند . [29]
شیخ طوسی نیز درکتاب الفهرست خود ـ که موضوع آن ، معرّفی مؤلّفان و مصنّفان شیعه است ـ از حضرت عبدالعظیم نام می برد و می گوید : « له کتاب » . سپس سند خودش را به احمد بن ابی عبدالله برقی می رساند که او از حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نقل حدیث می کند .[30]
صاحب بن عباد نیز در احوال حضزت عبدالعظیم علیه السّلام ، عبارت : « له کتاب یسمسه کتاب یوم و لیلة » را آورده است . [31]

شش. عظمت معنوی
مهم ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبدالعظیم علیه السّلام برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار ، با فضیلت زیارت سیّدالشهداu است .
شیخ المحدّثین ، صدوق ، از محمّد بن یحیی عطّار – که یکی از اهالی ری است – این گونه نقل کرده که : خدمت امام هادی علیه السّلام رسیدم . ایشان فرمود:«کجا بودی ؟»
گفتم : حسین بن علی علیه السّلام را زیارت کردم . امام هادی علیه السّلام فرمود :
أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ علیه السّلام .[32]
بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی ، مانند کسی هستی که حسین بن علی علیه السّلام را زیارت کرده باشد . 
برای توضیح این روایت و تبیین عظمت معنوی حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، باید موضوعات : فضیلت زیارت امام حسین علیه السّلام و مقصود از برابری زیارت حضرت عبدالعظیم با زیارت امام حسین علیه السّلام و حکمت آن، بررسی گردند .

الف ـ فضیلت زیارت امام حسین علیه السّلام
دراحادیث اهل بیت «علیهم السّلام» ، فضایل ، آثار و برکات فراوانی برای زیارت امام حسین علیه السّلام بیان شده است، مانند : آمرزیده شدن گناهان ، دعای فرشتگان ، دعای اهل بیت «علیهم السّلام» طولانی شدن عمر، افزوده شدن روزی ، زدوده شدن اندوه ، شادی دل ، تبدیل شدن بدی ها به خوبی ها ، تبدیل شدن شقاوت به سعادت ، و برخورداری از حقّ شفاعت .
همچنین در شماری از احادیث، فضیلت زیارت امام حسین علیه السّلام بیشتر از حج و حتّی طبق برخی از احادیث ، ثواب آن، بیش از هزار حج و هزار عمره است.[33]  

ب ـ مقصود از برابری زیارت عبدالعظیم با زیارت سیّد الشهدا علیه السّلام
مسئله این است که براساس حدیثِ یاد شده ، آیا زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به طور مطلق می تواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السّلام شود و یا در شرایط خاصّی ، از چنین فضلیتی برخوردار است ؟ در یک جمله ، آیا برابری زیارت عبدالعظیم علیه السّلام و زیارت امام حسین علیه السّلام مطلق است و یا مقیّد ؟
بی تردید، مقصود امام هادی علیه السّلام در حدیث یاد شده ، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السّلام بکاهد و یا در بیان فضیلت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام مبالغه نماید .
بنابراین ، در پاسخ به سؤالی که مطرح شد ، می توان گفت : برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم علیه السّلام و امام حسین علیه السّلام مقیّد است به فضای سیاسی ویژه ای که پیروان اهل بیت «علیهم السّلام» درآن مقطع تاریخی درآن زندگی می کردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامداری افرادی مانند : متوکّل ، مُعتـّز و معتمد عبّاسی ، سخت ترین دوران های تاریخیِ خود را سپری می کرد.
در چنین شرایطی، امام هادی علیه السّلام به منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت های وقت ، شیعیان را تهدید می کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم را با زیارت امام حسین علیه السّلام برابر دانسته است . به تعبیری روشن تر، زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام برای کسانی که آمادگی خطر پذیری برای زیارت امام حسین علیه السّلام را داشته باشتند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم علیه السّلام شعبه ای از حرم سیّد الشهدا علیه السّلام است . و این خود ، فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند عبدالعظیم در نزد اهل بیت «علیهم السّلام» است . و این خود ، فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند عبدالعظیم در نزد اهل بیت «علیهم السّلام» و عظمت معنوی ایشان است .

ج ـ حکمت برابری زیارت عبدالعظیم علیه السّلام با زیارت سیّدالشهدا
برابری فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم با زیارت سالار شهیدان ـ هرچند در شرایط ویژه ـ ،  بی تردید بدون حکمت نیست . شاید نتوان به حکمت آن پی برد ؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمی، عملی و جهادی آن بزرگوار، جستجو کرد .
درمیان امام زادگان ، شخصیت های بزرگی وجود دارند ؛ اما درباره هیچ یک از آنها نقل نشده و حدّاقل به ما نرسیده که زیارتش با زیارت سیّدالشهدا برابری کند .
بنابراین ، حضرت عبدالعظیم علیه السّلام باید از خصوصیات و مقامی برخوردار باشد که از مرقد مطهّرش نور حرم حسینی ساطع گردد و شمیم دل انگیز سیّدالشهدا از آن استشمام شود .
گفتنی است که احادیث دیگری نیز در فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نقل شده اند ، مانند آنچه از شهید ثانی در تعلیقه خلاصة الاقول علامه حلّی از امام رضا علیه السّلام نقل شده که فرمود :
هر کس قبر عبدالعظیم را زیارت کند ، بر خدا لازم می شود که که او را داخل بهشت کند .[34]   
و در حدیث دیگری از آن امام آمده که فرمود :
هرکس نمی تواند مرا زیارت کند ، برادرم عبدالعظیم حسنی را در ری زیارت کند [35].
لیکن این احادیث ، علاوه بر ارسال و ضعف سند ، از نظر تاریخی نیز مورد خدشه اند ؛ زیرا حضرت عبدالعظیم علیه السّلام سال ها پس از شهادت امام رضا علیه السّلام زنده بوده است ، مگر این که بگوییم از اخبار غیبیه امام رضا علیه السّلام هستند .

هفت . روایات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام
بخش قابل توجّهی از کتاب هایی که در شرح حال حضرت عبدالعظیم علیه السّلام تألیف شده اند ، به روایاتی اختصاص یافته که در سلسه سند آنها قرار گرفته است ، مانند :
کتاب جنّات النعیم ،[36] شصت روایت ؛ روح و ریحان ،[37] 57 روایت ؛ التذکرة العظیمیة ،[38] چهل روایت ؛ عبدالعظیم الحسنی حیاته و مسنده [39]، 78 روایت ؛ مسند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام - که در مجموعه آثار کنگره حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به چاپ رسیده - ، یکصد و بیست روایت .[40]
لیکن باید توجه داشت که آنچه بدان اشارت رفت ، همه روایات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نیستند . صاحب بن عباد  ، ایشان را « کثیرالحدیث و الروایة » توصیف کرده و در رساله کوتاه خود ، ایشان را چنین توصیف نموده :
ذو ورع و دین ، عابد معروف بالامانة و صدق اللهجة ، عالم بامور الدین ، قائل بالتوحید و العدل ، کثیر الحدیث و الروایة .[41]
[عبدالعظیم ، ] شخصی پرهیزگار و دیندار بود . اهل عبادت بود و به امانتداری و راستگویی شهرت داشت . به امور دینی دانا بود . توحید و عدل را باور داشت و بسیار حدیث و روایت [ از اهل بیت علیه السّلام ] نقل می کرد .
همانگونه که پیش از این اشاره شد ، کتاب خطب امیرالمؤمنین و کتاب یوم و لیلة از جمله مصنّفات ایشان است ، و بر این اساس باید گفت : بسیاری از روایات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به دلایل مختلف به ما نرسیده اند .

هشت. مهاجرت به ری
جزئیات مسائل مربوط به علل مهاجرت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به شهرری ، مشخص نیست ؛ لیکن می توان گفت که سابقه مبارزاتی خاندان آن بزرگوار از یک سو ، و شخصیت علمی و جهادی و ارتباط بسیار نزدیک حضرت عبدالعظیم علیه السّلام با اهل بیت علیه السّلام از سوی دیگر ، موجب شدند که ایشان در سال های پایانی زندگی ، تحت تعقیب حکومت وقت ، قرار گیرد . از این رو ، برای ادامه فعّالیت ها و چه بسا با اشاره امام هادی علیه السّلام ، زندگی مخفی را انتخاب کرد ، و با لباس پیک و به صورت مسافری ناشناس ، وطن اصلی خود را ترک کرد و شهرهای مختلفی را پشت سر گذاشت تا آن که در شهرری در مکانی به نام «سربان»[42] رحل اقامت افکند و در خانه یکی از پیروان اهل بیت علیه السّلام در محلّه ای – که «سکّة الموالی» نامیده می شد -، سکونت یافت . روزها روزه بود و شب ها به عبادت می پرداخت و گاه به صورت مخفیانه از خانه ای که در آن ساکن بود ، خارج می شد و به زیارت قبری که هم اکنون در مقابل مزار او قرار دارد ، می رفت و می فرمود : این ، قبر مردی از فرزندان موسی بن جعفر علیه السّلام است .
معلوم نیست که حضرت عبدالعظیم علیه السّلام چند سال در شهرری سکونت داشته است . مسلّم ، این است که ایشان به قدری در این شهر بوده که بیشتر شیعیان ری، به تدریج با ایشان آشنا شده بودند [43]، و با در نظر گرفتن این که ایشان به شدّت تحت تعقیب بوده و ارتباط تک تک مردم با او چه بسا مدّت ها طول می کشید ، می توان گفت : احتمالاً ایشان چند سال از سال های پایانی عمر خود را در ری گذرانده است . همچنین رفت و آمد بیشتر با وی ، حاکی از فعّالیت های فرهنگی و سیاسی اوست .

 سبب وفات
بر پایه گزارش نجاشی و صاحب بن عبّاد ، حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در اثر بیماری و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است .[44] هنگامی که بدن شریفش را برای غسل دادن برهنه کردند ، در جیب ایشان ورقه ای یافت شد که در آن ، نسب ایشان تا امیرمؤمنان علیه السّلام نوشته شده بود .[45]
لیکن در کتاب الشجرة المبارکة در باره سبب وفات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام آمده :
و قتل بالری و مشهده بها معروف و مشهور .[46]
حضرت عبدالعظیم] در ری کشته شده و مزار او در آن جا معروف و مشهور است .

همچنین در کتاب المنتخب طریحی آمده :
قیل : و ممن دفن حیا من الطالبین عبدالعظیم الحسنی بالری .[47]
گفته شده از جمله کسانی که از خاندان علی بن ابی طالب زنده به گور شده ، عبدالعظیم حسنی در ری است .
در گزارش دیگری به کتاب مشجّرات ابن معیه ، نسبت داده شده که ایشان را با زهر، به شهادت رسانده اند .[48]

درباره گزارش های یاد شده ، چند نکته قابل توجّه است :
1. گزارش صاحب بن عبّاد و نجاشی ، معتبر و مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری است . بنابراین در تعارض با گزارش های متأخّر ، بر آنها تقدم دارد .
2. گزارش های یاد شده نشان می دهند که ظاهراً تا قرن پنجم هجری ، موضوع شهادت حضرت عبدالعظیم مطرح نبوده است ، وگرنه در این گزارش ها به آن اشاره می شد .
3. در صورتی که بتوانیم بر گزارش کتاب الشجره المبارکه اعتماد کنیم ، جمع میان این گزارش و گزارش مشجرات ابن معیّه و نیز گزارش منابع معتبر یاد شده ، این است که ایشان در اثر مسموم شدن ، بیمار شده و به شهادت رسیده است .
4. با عنایت به پیشینه خانوادگی حضرت عبدالعظیم علیه السّلام و قیام علویان در طبرستان ، در صورتی که زمامداران فاسد بنی عبّاس از مخفیگاه ایشان در ری آگاه می شدند ، قطعاً ایشان را به شهادت می رساندند ، و بعید نیست در اثر کثرت رفت و آمد با ایشان در مدّت حضورشان در ری ، به این موضوع پی برده باشند .
5. تشبیه زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به زیارت امام حسین علیه السّلام می تواند قرینه ای بر شهادت ایشان باشد .

بنابراین ، هر چند دلیل قاطعی بر شهادت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در دست نیست ، لیکن دلیل محکمی بر نفی شهادت ایشان نیز وجود ندارد ؛ بلکه با توجّه به نکته سوم ، چهارم وپنجم ، پذیرفتن اصل شهادت بعید نیست

ده. مدفن حضرت عبدالعظیم علیه السّلام با اشاره پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم
بر پایه گزارش صاحب بن عبّاد ( 326-385 ق )[49]، شب وفات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام یکی از شیعیان ری در عالم رؤیا ، پیامبر خدا صلّی الله علیه وآله و سلّم را دید که به او فرمود : «مردی از فرزندان مرا فردا از سکة الموالی می آورند و در باغ عبدالجبّار بن عبدالوهّاب ، در کنار درخت سیب ، دفن خواهند کرد» . آن شخص نزد صاحب باغ رفت تا آن درخت و مکان آن را بخرد . صاحب باغ به او گفت : این درخت و مکانش را برای چه می خواهی ؟ او جریان رؤیای خود را بازگو کرد . صاحب باغ گفت : من هم چنین خوابی دیده ام و بدین جهت ، محل این درخت و همه این باغ را وقف سادات و شیعیان کرده ام که اموات خود را در آن دفن کنند .[50] 
بنابراین گزارش ، با عنایت به این که باغ های آن دوران ، معمولاً بسیار بزرگ بوده ، می توان حدس زد که تا شعاع قابل توجّهی در اطراف مرقد مطهّر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام وقف دفن سادات و پیروان اهل بیت علیه السّلام بوده است.

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

یک مقام نظامی آمریکا در واکنش به تصمیم روسیه برای فروش سامانه‌های «اس ۳۰۰» به ایران تصریح کرد که این سامانه به قدری توانمند است که می‌تواند جنگنده های آمریکا و اسرائیل را سرنگون کند.

 

یکی از مقامات نظامی آمریکا که به سامانه‌های تسلیحاتی روسیه آشنا است به شبکه «فاکس‌نیوز» در توصیف قابلیت سامانه دفاع هوایی «اس 300» روسیه گفت: «این یک سامانه تسلیحاتی بسیار توانمند است که قادر است جنگنده‌های آمریکا و اسرائیل را سرنگون کند».

این مقام نظامی آمریکا در حالی درباره قابلیت سامانه‌های اس 300 اظهارنظر کرد که «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی درباره تحویل این سامانه‌های روسی به ایران گفت: «گرچه فروش اس-300 به ایران، ذیل مفاد قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل نیست ولی با فروش هرگونه سامانه موشکی به ایران، شدیداً مخالفیم.»

وی درباره دلیل «مخالفت شدید» آمریکا در اینباره گفت: «این یک سامانه دفاعی است ولی به هرحال توان نظامی ایران را به صورت چشمگیری ارتقاء می‌دهد.»

وی افزود: «ممکن است این موشک زمین به هوا در دستان هر کسی قرار بگیرد پس ما حق داریم نگران باشیم.»

 

       

 

اخبارمرتبط :

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 تیم  ملی کشتی آزاد جوانان ایران توانست در مسابقات جهانی عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد. شاگردان محمد طلایی برای دومین سال متوالی روی سکوی قهرمانی کشتی آزاد جوانان جهان رفتند.

 از مسابقات چهار وزن دوم را ببینید:


       
 
نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: دو شنبه 26 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 مجیدی: به موفقیت فیلم محمد رسول‌الله(ص) در اکران ایمان دارم

کارگردان فیلم محمد رسول‌الله(ص) در نشست خبری فیلم گفت: در حوزه  مارکتینگ کار‌های گسترده‌ای انجام می‌شودو من به موفقیت فیلم در حوزه اکران ایمان دارم.

خبرگزاری فارس: مجیدی: به موفقیت فیلم محمد رسول‌الله(ص) در اکران ایمان دارم

نشست خبری فیلم سینمایی محمد‌ رسول‌‌الله(ص) با حضور مجید مجیدی کارگردان و عوامل فیلم در شهرک سینمایی نور دقایقی پیش آغاز شد.

در ابتدای نشست مجیدی درخصوص انگیزه اصلی‌اش برای ساخت این فیلم گفت: حدود 9 سال پیش از من برای حضور در جشنواره‌ای در دانمارک دعوت شد که این اتفاق با توهین‌های جراید این کشور به پیامبر مصادف بود و من طی نامه‌ای به مسئولان این جشنواره از حضور انصراف دادم.

مجیدی این فیلم را عاملی برای وفاق در جهان اسلام دانست و گفت: ما با این دلیل مقطعی از زندگی پیامبر را به تصویر کشیدیم که کمتر چالش برانگیز باشد و فضایی هم که در کشور‌های مختلف به خصوص الازهر به وجود آمد، قضاوت زود و به دلیل ندیدن فیلم بود. ما چهره پیامبر را حتی در کودکی نمایش ندادیم و هدف اصلی ما ایجاد وفاق در جهان اسلام است.

کارگردان فیلم محمد رسول‌الله(ص) درخصوص اکران بین‌المللی فیلم گفت: درخواست‌های زیادی برای اکران بین‌المللی فیلم داشتیم اما این کار را به بعد از جشنواره مونترال کانادا موکول کردیم و امیدواریم که اتفاق گسترده‌ای در حوزه مارکتینگ برای فیلم رخ دهد.

مجیدی با اشاره به ظرفیت‌های فیلم محمد‌ رسول‌الله(ص) گفت: این فیلم با ظرفیت‌های زیادش می‌تواند با هر فرهنگ و باور ارتباط برقرار کند و سینمایی که با فطرت الهی نزدیک باشد می‌تواند با هر فرهنگی ارتباط برقرار کند.

وی درخصوص زمان فیلم محمد رسول الله(ص) گفت: متأسفانه درخصوص قسمت‌های حذف شده فیلم نگاه‌های بدی شده که حرفه‌ای نیست. حتی برخی گفته‌اند که با حذفی‌های فیلم می شد یک فیلم دیگر ساخت که این نظرات غیر کارشناسی است. ما در مونتاژ اولیه حدود 5.5 ساعت تولید کردیم که هنوز هم جا دارد صحنه هایی اضافه شود و بعد از اکران جهانی فیلم و حدود دو سال دیگر می‌توانیم در قالب سریال 8 یا 9 قسمتی پخش کنیم. همچنین در جشنواره فیلم فجر برای تغییرات فیلم از نظرات مختلف استفاده کردیم و در مجموع نسخه فعلی دو ساعت و 58 دقیقه شد.

مجیدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر واکنش‌های احتمالی در جشنواره مونترال به دلیل دینی بودن فیلم گفت: دین امری فطری است و این که بگوییم آنها با دین نسبتی ندارند درست نیست. همه می‌توانند از فیلم دریافت‌هایی داشته باشند و به دلیل قرائت‌های غلط از دین اسلام شاید آنها کنجکاوتر باشند. ما فکر می‌کنیم آنها با فیلم ارتباط خوبی برقرار کنند و حتی در آلمان هم از شهروندان برای تماشای فیلم دعوت کردیم و واکنش آنها هم خوب بود.

 

 

 

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: دو شنبه 26 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رهبر معظم انقلاب:

 

اجازه نفوذ و حضور آمریکایی‌ها در ایران را نمی‌دهیم/ نهضت بیداری اسلامی سرکوب‌شدنی نیست/ تجزیه عراق و سوریه هدف مشخص آمریکایی‌هاست

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار علما، صاحب‌نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اجلاس اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، مبارزه با نقشه‌های استکبار در منطقه را مصداق بارز جهاد فی‌سبیل‌الله خواندند و با اشاره به مقابله‌ی قاطع با «تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته‌ای و نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در ایران»، افزودند: نقشه‌ی نظام سلطه در منطقه بر دو پایه‌ی ایجاد اختلاف و نفوذ استوار است که باید با نقشه‌های صحیح هجومی و دفاعی به مبارزه‌ی هوشیارانه و بی‌وقفه با آن پرداخت.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری ششمین مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام ، لازمه‌ی پیروی از اهل بیت پیامبر صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین را ترویج معارف اسلامی، اقامه‌ی احکام الهی، مجاهدت در راه خدا با همه‌ی وجود و مبارزه با ظلم و ظالم برشمردند و تأکید کردند: مجاهدت در راه خدا فقط به معنای جنگ نظامی نیست بلکه شامل مبارزه‌ی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: امروز مصداق عینی مجاهدت در راه خدا شناخت نقشه‌های استکبار در منطقه‌ی اسلامی و به‌ویژه منطقه‌ی راهبردی و حساس غرب آسیا و برنامه‌ریزی برای مبارزه با آنها است که این مبارزه باید شامل مقابله‌ی دفاعی و مقابله‌ی هجومی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به توطئه‌های استکبار در منطقه در یک‌صد سال گذشته گفتند: اگر چه توطئه‌های استکبار در منطقه‌ی اسلامی، سابقه‌ای طولانی دارد اما فشارها و توطئه‌ها از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تشدید شد تا این تجربه در دیگر کشورها تکرار نشود.

ایشان خاطرنشان کردند: نظام جمهوری اسلامی از 35سال گذشته همواره هدف تهدیدها، تحریم‌ها، فشارهای امنیتی و توطئه‌های گوناگون سیاسی بوده و ملت ایران به این فشارها عادت کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته توطئه‌های دشمنان در منطقه‌ی غرب آسیا، بعد از نهضت بیداری اسلامی که چند سال قبل از شمال آفریقا آغاز شد، به دلیل سراسیمگی دشمن شدت بیشتری گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: تصور آنها این است که توانسته‌اند، نهضت بیداری اسلامی را سرکوب کنند اما این نهضت سرکوب‌شدنی نیست و همچنان ادامه دارد و دیر یا زود واقعیت خود را نشان خواهد داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نظام سلطه و در رأس آن ایالات متحده امریکا را مصداق عینی و مظهر کامل «مفهوم دشمن» خواندند و تأکید کردند: آمریکا هیچ بهره ای از اخلاقیات انسانی ندارد و بدون هیچ ابائی و در پوشش الفاظ زیبا و لبخند، دست به خباثت و جنایت می زند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس، به تبیین نقشه دشمن در شرایط کنونی پرداختند و افزودند: این نقشه بر دو پایه «ایجاد اختلاف» و «نفوذ» استوار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص طراحی دشمن برای اختلاف انگیزی خاطرنشان کردند: ایجاد اختلاف میان دولتها و خطرناک تر از آن میان ملتها در دستور کار استکبار قرار دارد.

ایشان با اشاره به اینکه در مقطع فعلی برای ایجاد اختلاف میان ملتها از عناوینی همچون شیعه و سنی استفاده می شود، انگلیسی ها را متخصص اختلاف افکنی و امریکاییها را شاگرد آنها خواندند و افزودند: ایجاد گروههای جرار، هتاک و جبار تکفیری که امریکاییها به دست داشتن در ایجاد آنها اذعان کرده اند، مهمترین ابزار برای ایجاد اختلاف های به ظاهر مذهبی میان ملتها است که متأسفانه برخی مسلمانان ساده لوح نیز به دلیل نداشتن بصیرت، فریب این توطئه و نقشه را خورده و در داخل طراحی دشمن قرار گرفته اند.

رهبر انقلاب اسلامی نمونه واضح این موضوع را مسئله سوریه بیان کردند و گفتند: هنگامی که در تونس و مصر، حکومتهای طاغوتی با شعارهای اسلامی سرنگون شدند، امریکاییها و صهیونیستها تصمیم گرفتند از این فرمول برای نابودی کشورهای مقاومت استفاده کنند و به همین دلیل به سراغ سوریه رفتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: بعد از آغاز ماجرای سوریه، عده ای مسلمان بی بصیرت در نقشه طراحی شده قرار گرفتند و با پر کردن جدول دشمن، کشور سوریه را به چنین وضعیتی رساندند.

ایشان تأکید کردند: آنچه که امروز در عراق، سوریه، یمن و مناطق دیگر در حال روی دادن است و تلاش می شود از آن به عنوان «جنگ مذهبی» یاد شود، به هیچ وجه جنگ مذهبی نیست بلکه جنگ سیاسی است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: امروز مهمترین وظیفه، تلاش برای از بین بردن این اختلافها است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: ما صریحاً و علناً گفته ایم که جمهوری اسلامی ایران دست دوستی را به سوی همه دولتهای اسلامی منطقه دراز می کند و با دولتهای مسلمان هیچ مشکلی ندارد.

ایشان افزودند: جمهوری اسلامی ایران با اغلب همسایگان خود روابط دوستانه دارد البته برخی کشورها هم با ما اختلاف دارند و لجاجت و خباثت انجام می دهند ولی ایران بنا را بر روابط خوب با همسایگان و دولتهای اسلامی و بویژه ملتهای منطقه گذارده است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مبنای رفتار جمهوری اسلامی ایران، اصولی است که امام بزرگوار (ره) بواسطه پایبندی به آنها توانست انقلاب اسلامی را پیروز کند و به مرحله ثبات برساند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» را یکی از اصول و مبانی مستحکم نظام اسلامی خواند و تأکید کردند: ما براساس درس امام بزرگوار (ره) و خط مسلم جمهوری اسلامی، با استکبار سرآشتی نداریم اما با برادران مسلمان بنای دوستی و رفاقت داریم.

ایشان خاطرنشان کردند: ما در حمایت از مظلوم توجهی به مذهب نمی کنیم و همان حمایتی را که از برادران شیعه خود در لبنان کردیم، از برادران اهل سنت خود در غزه نیز انجام داده ایم و مسئله فلسطین را مسئله اول جهان اسلام می دانیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی موضوع «ایجاد اختلاف» به عنوان پایه اول نقشه دشمن در منطقه اسلامی غرب آسیا، خاطرنشان کردند: تشدید اختلاف در دنیای اسلام ممنوع است و ما با هر رفتار و حرکتی که موجب ایجاد اختلاف شود حتی از جانب برخی گروههای شیعه مخالفیم و اهانت به مقدسات اهل سنت را محکوم می کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی، «نفوذ» در کشورهای منطقه را دومین نقشه شوم امریکا برشمردند و تأکید کردند: ایالات متحده درصدد نفوذ دهها ساله در منطقه و بازسازی آبروی از دست رفته خویش است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش واشنگتن برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته ای افزودند: امریکایی ها می خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در امریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به امریکایی ها نمی دهیم.

ایشان سیاستهای منطقه ای جمهوری اسلامی را نقطه مقابل سیاستهای منطقه ای امریکا خواندند و افزودند: آنها به دنبال تجزیه کشورهای منطقه و ایجاد کشورهای کوچک و تابع هستند اما به حول و قوه الهی این اتفاق رخ نخواهد داد.

رهبر انقلاب هشدارهای قبلی خود را درباره تلاش امریکا برای تجزیه عراق یادآوری کردند و افزودند: برخی، از آن سخنان تعجب می کردند اما امروز امریکایی ها بصراحت از تجزیه عراق دم می زنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: تجزیه عراق و اگر بتوانند سوریه، هدف مشخص امریکایی هاست اما تمامیت ارضی کشورهای منطقه و عراق و سوریه برای ما بسیار مهم است.

رهبر انقلاب در ادامه تبیین تقابل سیاستهای منطقه ای جمهوری اسلامی با سیاستهای رژیم ایالات متحده، افزودند: ایران، از مقاومت در منطقه از جمله مقاومت فلسطین کاملاً دفاع می کند و از هرکسی که با اسرائیل مبارزه می کند و رژیم صهیونیستی را می کوبد حمایت خواهد کرد.

ایشان مقابله با سیاستهای تفرقه انگیز امریکا و مراکز اختلاف افکن را از دیگر سیاستهای اصلی ایران برشمردند و تأکید کردند: ما تشیعی را که پایگاه و مرکز تبلیغاتش لندن است و نقش جاده صاف کن استکبار را ایفا می کند اصولاً تشیع نمی دانیم.

رهبر انقلاب دفاع جمهوری اسلامی ایران از همه مظلومان از جمله مردم بحرین و یمن را خاطرنشان کردند و افزودند: برخلاف ادعاهای بی پایه، ما در این کشورها دخالتی نمی کنیم اما به حمایت از مردم مظلوم ادامه می دهیم.

ایشان با انتقاد شدید از کشتار مظلومان یمن و ویران کردن این کشور گفتند: پیگیری برخی اهداف سیاسی آن هم با روشهای حماقت آمیز، باعث ادامه جنایات در حق مردم یمن شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی این بخش از سخنانشان افزودند: در مناطق دیگر جهان اسلام از جمله پاکستان و افغانستان نیز حوادث دردآوری روی می دهد که مسلمانان باید با بصیرت و هوشیاری این مشکلات را علاج کنند.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان، اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی را مرکزی بسیار مهم برای مقابله با امپراطوری خطرناک و مافیای پیچیده رسانه های امریکایی -  صهیونیستی خواندند و افزودند: این حرکت باید کاملاً تقویت شود و گسترش یابد.

ایشان فاصله فراوان رسانه های اکثر کشورهای اسلامی از خواستهای مردم مسلمان و تبعیت این رسانه ها از سیاستهای خطرناک استکبار را یادآور شدند و افزودند: «امپراطوری رسانه ای ظالمان»، در عین ادعای بی طرفی، با تحریف و دروغ و انواع روشهای پیچیده، در خدمت اهداف زورگویان جهانی است.

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان افزودند: با وجود رجزخوانی های استکبار و دنباله های آن، بدون تردید عزت و قدرت اسلام، به برکت حضور مردان و جوانان و زنان مجاهد، روشن و تضمین شده است و آینده منطقه به ملتهای مسلمان تعلق دارد.

در پایان این دیدار، رهبر انقلاب با جمعی از میهمانان، از نزدیک دیدار و گفتگو کردند.

پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)با بیان گزارشی از اجلاس ششم مجمع گفت: جلسه عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با حضور علمای و شخصیتهای بیش از 30 کشور جهان تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام کریمیان دبیرکل اتحادیه رادیو تلویزیون‌های کشورهای اسلامی نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: تلاش برای ایجاد ادبیاتی جدید در عرصه رسانه ای با معیارهای اسلامی، کسب اعتماد عمومی، تمرکز بر تربیت نیروی انسانی، ایجاد سازوکار تولید توزیع و انتشار خبر و تلاش برای مدیریت محتوا از مهمترین اقدامات اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی بوده است.

 

 

 

نویسنده: نردبان امید ׀ تاریخ: دو شنبه 26 مرداد 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 31 32 33 34 35 ... 60 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , me88.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com